HD.170387
HD.170509
HD.170325
HD.170349
HD.170400
HD.170479
HD.170448
HD.170455
HD.170462
HD.170974
HD.170998
HD.170981
HD.170363
HD.170394
HD.170370
Vek 5 až 6 rokov je obdobím výrazného kognitívneho, motorického aj sociálneho rastu. Dieťa sa pripravuje na vstup do školy nielen po stránke vedomostí, ale najmä v schopnosti sústrediť sa, spolupracovať, premýšľať v súvislostiach a vyrovnávať sa s výzvami. Kvalitne zvolené hry v tomto období zohrávajú kľúčovú úlohu v príprave na školu v súlade s cieľmi Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie (ISCED 0).
Kategória „Hry pre predškoláka 5 – 6 rokov“ ponúka výber hier a hračiek, ktoré podporujú všetky základné oblasti rozvoja dieťaťa:
V súlade s cieľmi predprimárneho vzdelávania sa hry pre deti vo veku 5 až 6 rokov zameriavajú na celostný rozvoj osobnosti. Štátny vzdelávací program pre predprimárne vzdelávanie (ISCED 0) kladie dôraz na chápanie dieťaťa ako aktívneho, tvorivého a zvedavého jedinca, ktorého rozvoj prebieha vo viacerých prepojených oblastiach. Hra v tomto veku nie je len prostriedkom zábavy, ale je nástrojom učenia, spoznávania sveta, samého seba a ostatných. Hračky a hry v tejto kategórii sú preto vyberané tak, aby podporovali dieťa komplexne a zároveň mu poskytovali radosť z objavovania. Mnohé z nich sú ideálne aj na využitie v materskej škole, a to v individuálnej aj skupinovej práci. Pomáhajú pedagógom napĺňať výkonové štandardy vo všetkých vzdelávacích oblastiach definovaných v ŠVP.
V oblasti jazyka a komunikácie zohrávajú dôležitú úlohu hry, ktoré podporujú rozvoj slovnej zásoby, výslovnosti, porozumenia a vyjadrovacích schopností. Ide napríklad o obrázkové príbehy, magnetické skladačky slov, pexesá so zvieratkami a predmetmi, tematické karty na rozprávanie alebo logopedické hry. Deti sa vďaka nim učia rozprávať v súvislostiach, popisovať obrázky, hľadať synonymá či tvoriť jednoduché príbehy.
V oblasti matematiky a logiky sú vhodné najmä hry zamerané na počítanie, triedenie, porovnávanie, určovanie veľkostí, množstva, poradia či riešenie problémov. Príkladmi sú počítacie dosky, farebné korálky na navliekanie podľa vzoru, matematické puzzle, logické skladačky, počítacie tyčinky alebo zábavné domina s číslami a symbolmi. Tieto hry podporujú matematické myslenie, schopnosť zovšeobecňovať a pracovať so vzorcami.
V oblasti poznávania sveta (Človek a svet) deti objavujú prírodu, základné zákonitosti fungovania vecí, ročné obdobia, zvieratá, rastliny, počasie či ekologické súvislosti. Hračky ako tematické edukačné puzzle, modely ľudského tela, sady o kolobehu vody, magnetické mapy sveta alebo hry o triedení odpadu pomáhajú dieťaťu rozvíjať vedomosti a kritické myslenie. Hra sa tak stáva vstupnou bránou do základov prírodovedného poznania.
Oblasť človeka a spoločnosti podporujú hry, ktoré rozvíjajú sociálne správanie, rešpektovanie pravidiel, empatiu a vnímanie vlastnej identity. Patrí sem hranie rolí prostredníctvom tematických súprav ako obchod, lekár, kuchyňa, rodina alebo školská trieda. Spoločenské hry, ktoré vyžadujú striedanie, čakanie na ťah či dodržiavanie pravidiel, sú v tomto veku takisto veľmi cenné. Deti sa prostredníctvom nich učia kooperovať, vyjadrovať vlastné potreby a chápať potreby druhých.
V oblasti umenia a kultúry majú svoje miesto výtvarné a hudobné aktivity, ktoré posilňujú tvorivosť a estetické cítenie. Deti môžu maľovať, lepiť, strihať, skladať z papiera, vytvárať koláže alebo pracovať s plastelínou. Obľúbené sú aj kreatívne sady s predkreslenými motívmi, šablóny, pečiatky a mozaiky. Rovnako dôležitú úlohu zohrávajú jednoduché hudobné nástroje ako tamburíny, xylofóny, bubienky či zvončeky, ktoré podporujú rytmizáciu a hudobné vnímanie.
Napokon v oblasti zdravia a pohybu sa dieťa potrebuje rozvíjať po stránke fyzickej zdatnosti, koordinácie a rovnováhy. Vhodné sú rôzne balančné pomôcky, motorické chodníky, lopty, podložky na skákanie, švihadlá alebo jednoduché prekážkové dráhy. Jemnú motoriku podporujú aktivity ako zapínanie gombíkov na bábike, skrutkovacie hračky, navliekanie, strihanie či manipulácia s pinzetou. Tieto činnosti sú dôležité aj ako príprava na písanie a samostatnosť pri bežných činnostiach.
Hry z tejto kategórie sú nielen edukačné, ale predovšetkým zážitkové. Podporujú dieťa v tom, aby samo objavovalo, experimentovalo, hľadalo riešenia, a rástlo v súlade so svojím vývinom a potenciálom. Vďaka nim je vstup do školy prirodzenejší, radostnejší a menej stresujúci – tak pre dieťa, ako aj pre rodiča či pedagóga.