LS.P143
LS.P142
LS.P144
AKR.20802
AKR.20801
AKR.20803
AKR.20817
AKR.20840
AKR.20407
AKR.20409
AKR.20404
AKR.20403
AKR.20547
AKR.38990
AKR.20844
Výučba detí o význame hodnôt je dôležitým prostriedkom, ako vychovať tolerantných ľudí. Vzdelávanie v tejto oblasti vytvára pozitívny prístup založený na rešpekte, empatii, kritickom postoji a sebakontrole.
Rodinné prostredie je kľúčové pri dospievaní dieťaťa, pretože vplýva na jeho hodnotový systém. Hodnoty sú zasiate v detstve a postupne sa vyvíjajú spolu s dieťaťom. Medzi hodnoty, ktoré by si malo dieťa osvojiť už v útlom veku, patrí priateľstvo, tolerancia, rešpekt, solidarita, pochopenie, trpezlivosť a všetky tie, ktoré mu pomáhajú žiť v úplnej harmónii s ľudmi v okolí. Deti sa musia naučiť rozpoznať limity svojich priateľov, súrodencov, rodičov, učiteľov, neprekračovať ich a nenútiť ostatných, aby ich prekračovali. Je nutné, aby deti vedeli, že hodnoty sú recipročné. Ak prejavia rešpekt, tiež budú rešpektované. Ak sa o niečo podelia s kamarátom, on sa nabudúce podelí s nimi. Je nevyhnutné vštepiť deťom dôležitosť hodnôt už v nízkom veku prostredníctvom situácií z každodenného života, napríklad druhým deťom sa hračky neberú, na detskom ihrisku sa nesmú predbiehať v rade atď. Tak sa naučia rozlišovať, čo je správne a čo nesprávne. Deti musia takisto pochopiť, že zlé správanie má negatívne následky. Ale na druhej strane by mali byť pochválené za dobré správanie. Rodičia by mali ísť deťom príkladom a správať sa tak, ako očakávajú od svojich detí, aby sa správali. Je dôležité, aby dieťa pochopilo, že sa musí pozerať na druhých ľudí s rešpektom, ale zároveň si musí zachovať vlastnú identitu bez vnútorného pocitu menejcennosti. Z detí sa stanú tolerantní dospelí len v prípade, že vyrástli v spoločnosti bez predsudkov. Úlohou rodičov je odpovedať na zvedavé detské otázky s absolútnou úprimnosťou, pretože práve rodičia sú referenčným bodom pri budovaní hodnôt.
Podľa výskumov sú deti vo veku od 9 do 12 rokov náchylnejšie byť ovplyvnené názormi druhých ľudí. V tomto veku sú schopné prijať do svojho hodnotového systému rasové predsudky. Keď dosiahnu pubertálny vek, tendencia k rasizmu je potom ešte výraznejšia. Deti začnú pohŕdať predstaviteľmi inej rasy z dôvodu predpojatosti. Predchádzanie rasizmu u dospelých sa dosiahne iba prostredníctvom intervencie v mladom veku, kedy sa tvoria rasové stereotypy a predsudky. Výskumy ukázali, že úroveň rasizmu sa u detí medzi 9 až 12 rokom znížila po tom, ako získali pozitívne informácie o danej rase a jej prínose pre spoločnosť.
Tolerancia je založená na korektnom sebapoznaní vlastnej identity. Pocit identity dozrieva spolu s človekom. Pri vzdelávaní na predmete Etická výchova sa deti stretnú s názormi a postojmi svojich spolužiakov, s ktorými buď nemusia súhlasiť, alebo im sú cudzie. Práve z tohto dôvodu je vzdelávanie o hodnotách dôležité. Učí deti, aby boli otvorené odlišnostiam, ale zároveň rešpektovali konvencie spoločnosti. V našej ponuke nájdete didaktické hry a materiály, ktoré deťom ukážu, ako sa správať doma i v škole, ako získať pozitívny prístup k životu, ako prejaviť empatiu voči ľuďom aj zvieratám a ako riešiť konflikty.